tisdag 29 januari 2013

Mandelmjölk och mandelkakor

Nu efter att Livsmedelsverket gått ut med varningar om att risprodukter innehåller på tok för mycket arsenik så känner jag att vi måste ha ett annat allternativ till risdrycken åt min lilla allergiker. Risdrycken är det ända jag hittat hittills som hon faktiskt tål.
Här kommer ett super enkelt recept på mandelmjölk. Otroligt nyttigt med mycket bra fetter och enzymer.
Personligen tycker jag att smaken är helt ok men drycken känns lite "blaskig"/vattnig.
Ska se om jag kan få lite tid att experimentera fram en lite gräddigare variant.
Fungerar utmärkt i bakning och matlagning.

Du behöver:
1dl MANDLAR
0,5dl VATTEN
VANILJSOCKER efter smak eller ev en dadel om man vill ha det lite nyttigare.
Mixer/blender och nylonstrumpa/saftsil/mjölkduk.

Gör såhär:
Lägg mandlarna i blöt, gärna över natten men ett par 5timmar bör dom ligga i blöt. (detta för att få en mildare smak och för att dra ur svårsmälta enzymer ur mandlarna)
Skölj mandlarna i kallt vatten. Lägg dom i mixerna tillsammans med 1/2l vatten och mixa kraftigt. Smaka av med vaniljsocker eller mixa med en dadel för sötman.
Sila mjölken genom ex en nylonstrumpa.

Klart!
Förvaras tätslutande i kylskåp ca 4-5dagar.

Utav nöt massan som blir kvar gör jag små MANDELKAKOR. En liten kaka som inte är så jätte söt (det går att justera efter smak)
jag gör alltid dubbel sats mjölk så alltså får jag nötmassan ifrån 2dl mandlar till detta recept!

Du behöver:
Nöt massan från 2dl mandlar
0,75-1dl SOCKER
0,5dl MAJSMJÖL
2st ÄGG

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200grader.
Ta nötmassan som blev över efter mandelmjölken. Blanda med socker och majsmjöl och ägg.
Klicka ut smeten på bakplåtsklädd plåt.
Strö över lite hackad mandel eller pärlsocker
In i mitten av ugnen i ca 15min

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar