måndag 21 januari 2013

Enkel äppelkaka / frukt / bär

Kanon lätt att göra. Smakar jätte gott!

Du behöver:
2st ÄGG
2dl SOCKER (jag använder farin eller rörsocker)
2tsk BAKPULVER
2dl MJÖL (jag använde bovete, maizena,rismjöl)
1dl VATTEN
1 ÄPPLE (alt bär, rabarber etc)
Lite pärlsocker

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en form med MJÖLKFRITT margarin. (Jag använder en ugnsfast form som är ca 20x25cm)
Dela äpplet i klyftor, dela sedan klyftorna på hälften så dom inte blir så långa.
Vispa upp socker och ägg. Blanda i övriga ingredienser och blanda sist i det kokheta vattnet.
Häll i smeten i din form. Lägg på äpplebitarna, strö över lite pärlsocker, ringla lite mjölkfrittmargarin över. In i ugnen ca 30-40min beroende på hur djup form du användt.

Klart!
Skär upp äppelkakan i fyrkanter jag gör dom ca 4x4cm

Tips:
Byt gärna ut äpple mot ex rabarber eller bär.
Inför ex kalas så dubblar jag receptet och använder en djup ugnsplåt istället för bakform.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar