fredag 1 februari 2013

Pizza / pizzadeg utan allt

Jag har dragit mig för att försöka göra pizza till Tezz helt utan allt! Det kändes bökigt och jobbigt. Vad ska man sen ha på piazzan om det nu skulle gå att få till en ok pizzadeg?

Idag var det iafllafall dax att ta tag i detta. Tezz fyller snart 3år och har aldrig ätit pizza! Alla andra äter ju det. Lyckan var total hos tösen och det blev många mmmm och naam vid matbordet.
Och det var faktiskt inte särskildt bökigt heller :-)
Detta var första försöket och det blev helt ok, kommer nog ge mig på lite modifiering senare men här har ni recept på pizza degen sålänge.
Detta recept räcker till 2 hela plåtar. Jag gjorde tabben att kavla degen för tunt, då blev pizzabotten väldigt hård så gör gärna botten lite tjockare

Du behöver:
5dl VATTEN
50g JÄST
1dl OLJA
1tsk SALT
11-12dl MJÖLMIX (jag blandade majs,ris och bovete men vad som går nog bra)

Degen som jag gjorde till pirogerna var ännu bättre som pizza deg :-)
Följ länken till de receptet ---> Pirog deg

Gör såhär:
Värm vattnet finger varmt (tänk på att trotjänare vill ha ca 50-60grader varm vätska),  lös jästen i vattnet. Blanda i salt och olja. Blanda sedan i mjölet. Jag lät det gå i maskin men insåg snabbt att degen behöver arbetas lite för hand också så knåda gärna ett par minuter.
Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30min.
Sätt ugnen på 225grader. Förbered dina ingredienser till piazzan.
Dela degen i två, kavla ut degen på två bakplåtspapper eller oljad plåt (kavla inte för tunnt) Häll på tomatpure. FörGrädda mitt i ugnen i ca 5min.

Nu lägger du på dina valda ingredienser och gräddar åter piazzan mitt i ugnen ca 15-20min
Klart!

Ett annat jätte gott och bra recept på pizzadeg hittar du via länken här nedan, kräver lite fler ingredienser men blir jätte bra.
Pizza / pirog deg

Tips!

Tänk på att degen blir lite torrare än vanlig pizzadeg så ta lite "blötare" ingredienser.
På vår pizza tog vi...
Skivad gullök och vitlök
Stekt köttfärs kryddad med taco
Skivad kyckling korv
Ananas på burk
Kalkon bacon
Och toppade med krossade nachochips
Super smarrigt

Det går ju att ha precis vad som på, vi tog de rester som fanns i kylen.




1 kommentar:

  1. Jag gjorde små pizzor för att frysa in och kunna ta fram vid behov. Återkommer med hur det fungerade att frysa och tina när jag tagit fram en ur frysen

    SvaraRadera