tisdag 15 januari 2013

Så här kan Potatis allergiker äta potatis

Min dotter är allergisk mot potatisstärkelse. När vi fick veta detta blev det ett problem då vi använder väldigt mycket potatis i vår familj.
Min kära far som är kock tyckte att jag skulle prova att "dra ur stärkelsen" ur potatisen.
?!?!? Va min enda tanke...
Han instruerade och jag testade. JAAA det funkade.
Med detta knep kan min lilla potatis allergiker ändå äta potatis. Jag har även bett en annan familj med en potatis allergiker att prova och japp, det fungerade för dom också!

Gör såhär:
Skala potatisen.
Lägg den i en tätslutande burk (gärna glas burk med lock) och täck med kallt vatten.
Ställ i kylen och byt ut vattnet minst 1 gärna 2-3 gånger per dag i ca 3 dagar (vissa räcker med 2dagar, vissa behöver 4dagar man ser när det inte ligger "mjöl" på botten)
Nu kan du koka och servera potatisen precis som vanligt.

Det låter jätte bökigt men det är det inte. Den sköter ju sig själv i kylen. Jag har som rutin att byta vattnet vid frukost och kvällsmat.

OBS!
Känner du dig minsta osäker på om detta verkligen kan fungera för dig/ditt barn så rådfråga dietist/läkare först
OBS!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar