måndag 11 februari 2013

Super goda piroger

Idag provade vi att modifeira ett recept som var på släta bullar och gjorde en "pirog deg" utan allt. Denna degen visade sig också vara kanon bra att använda som pizza deg!

Du behöver: (till degen)

2msk FIBER HUSK
1dl VATTEN
100g MJÖLKFRITT SMÖR
3dl RISDRYCK el annan mjölk ersättning
50g JÄST
1tsk SALT
1dl MAJSMJÖL
3dl BOVETEMJÖL
1,5dl MAIZENA
1,5dl RISMJÖL
1,5dl LAILAS GULA

Tips... Jag hittade en snabb jäsande jäst. Dåbehöver degen endast jäsa i 15min, KANON!!

Gör såhär:
Vispa samman fiberhusken med vattnet.
Smält smör och tillsätt rismjölken, häll i fiberhusken och rör om (det kommer inte att lösa sig helt men det gör inget).
Lös upp jästen i mjölk blandningen. (Med snabb jästen behöver du inte lösa upp den i vätskan utan blandar bara med mjölet)
Tillsätt de torra ingredienserna och arbeta kraftigt i bakmaskin.
Låt jäsa ca 40min (el tills degen nästan dubblat sin storlek)(med snabb jästen i 15min)
Knåda degen lätt.
NU ÄR DEGEN KLAR!
För pizza botten så kavla ut degen ca 3-4mm tjock och ha på önskade ingredienser. In i ugnen 225g ca 15 min.

För piroger så kavla ut degen ca 3mm tjock. Skär el klipp fyrkanter utav degen ca 15x15cm. Fyll med önskad fyllning (se mitt tips nedan) vik dubbel så hörn mot hör möts så de blir trekanter. Tryck till kanten runt om med en gaffel så du får en sömn som håller tätt. Pensla med uppvispat ägg (för färgens skull).
In i ugnen 225g ca 12-15 min.

KLART!



Servera gärna med pizza sallad.
Det gör man enkelt själv med fint strimlad vitkål, salt, grovmalen svartpeppar, vitvinsvinäger, olja, vatten, sallads krydda (typ italiensk) och socker.

Tips på fyllning!
Köttfärs med morot och vitkål.
Riv en stor morot grovt, strimla en bit vitkål.
Stek ca 1/2kg köttfärs i olja. Salta och peppra/krydda efter smak (det ska smaka ganska mycket).
Häll på ca 1,5-2dl vatten och 2msk tomatpure.
Lägg i vitkål och morot och låt puttra ett par minuter.
Klart!

1 kommentar: