söndag 3 februari 2013

Tezz syskon. Lillemannen

Fortsätter pressentationen utav mig och min familj. Här är sonen.



Mannen i mitt liv, min stora kärlek! (På bilden lovar han SIN stora kärlek evig trohet <3)
Tezz storebror och beskyddare.
En väldigt glad, omtänksamm och livlig liten grabb på 8år. Han har redan hunnit prova på det mesta i spotväg men fastnade för hockey. Nu är han ine på sin fjärde säsong och har i år tagit sin plats som vänster back i laget. En possition som passar hon perfekt. Man behöver inte åka lika mycket skridskor som dom som är på toppen och han är en stor stark liten grabb som gör sig bra som back =)

Då min grabb lider utav astma så har inte hockey karriären alltid varit självklar utan det blir lite från gång till gång och det händer allt för ofta att han bli tvungen att bryta för lite inhalering och för att hämta andan.
Han blev diagnostiserad med astma redan som 1,5 åring och vi håller fortfarande på att försöka hitta mediciner som passar honom och som gör att han kan leva ett så normalt och besvärsfritt liv som möjligt.

Utöver astma så har han många allergier, de flesta är till följd utav astman. De allergier lilleman lider av är..
*kvalser
*komjölksprotein
*gräs och björk pollen
*katt
*kannin
*mygg
*geting

Geting och mygg allergin är så pass kraftig att både jag och läkarna är oroliga för att han faktiskt överlever så därför har min lille prins alltid en akut väska på skärpet som innehåller Adrenalinspruta och kortison tabletter.
När han som 1-åring blev stucken utav en geting så tog det ca 7minuter innan han hade svimmat och svullnat upp. Det tog ca 15 min från sticket till att vi kom in till akuten med honom och då hade han en syresättning på 56% = inge bra alls.
Läkarna säger att man måste utsättas för ett allergen en gång först innan man kan bygga upp en allergi. på såvis så lär sig kroppen att detta var inte bra och över produserar histamin nästa gång den utsätts. I min sons fall så är jag helt hundra på att han aldrig tidigare blivit stungen utav en geting men ändå reagerar han så starkt. Detta gör att ingen vågar spekulerar i vad som händer nästa gång han får ett getingsting.
Mygg bett ger inte samma livshotande symtom men ger en väldig reaktion. Ex så fick han ett myggbett i sin panna en morgon. Ca 2 timmar senade var hela ansikten uppsvällt så illa att han inte kunde se något + att pannan var som köttfärs, helt trasig,sårig och vätskande. Inläggning på sjukhus 2 nätter blev resultatet utav den hungriga lilla myggan.

Det är inte lätt att skydda någon mot min sons allergier men det går och jag kommer att lägga upp ett inlägg om vad man ska tänka på lite senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar