tisdag 26 februari 2013

Bullar :-)

Tezz var sugen på bulle sa hon och de vi lyckats få ihop tidigare har varit sådär. Jag tänkte att pizza degen som jag brukar göra till henne är super god och lätt att arbeta med så lite modifiering på den så har vi nog kanon bullar. Sagt och gjort... Dom blev super goda :)

Du behöver:
4msk FIBERHUSK
2dl VATTEN
200g MJÖLKFRITT SMÖR
6dl RISDRYCK
100g JÄST
2dl SOCKER
2tsk KARDEMUMMA
Ca 17dl mjöl. Det blir bäst om man använder många olika sorter. Jag tog...
1dl Majsmjöl
4dl Bovete
2dl Maizena
2dl Rismjöl
3dl Lailas gula
5dl Jytte/teff

Till fyllningen:
Smör
Mandelmassa (valfritt)
Socker
Kanel el vaniljsocker

Ägg och pärlsocker till pensling (ägg används enbart för färgens skull)

GÖR SÅHÄR:
Blanda fiberhusk och vatten i en skål.
Smält smör och tillsätt mjölk, finerhusk och socker, värm till 37grader (torr jäst vill ha mer värme, ca 50-60grader). Fiberhusken kommer ej att lösa upp sig men det hör den senare.
Lös upp jästen i mjölkblandningen.
Arbeta in mjölet kraftigt gärna i bakmaskin.
Låt jäsa till nästan dubbel storlek ca 30-40min.

Sätt ugnen på 225 grader och Blanda under tiden ihop smör, socker och kanel/vaniljsocker efter smak. Jag har alltid lika delar smör och mandelmassa för dels den goda smaken och dels för att det ger saftigare bullar.

Arbeta degen lätt och kavla ut den. Bred på smörblandningen (SNÅLA INTE MED SMÖRET)
Rulla ihop till en lång korv.
Skär upp ca 3cm breda och lägg i valformat eller på bakplåtspapper.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Låt jäsa ytterligare ca 30min.
In i ugnen ca 10-15min (tills dom ser klara ut)

KLART!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar