lördag 16 november 2013

Naturligt glutenfria Pepparkakor utan mjölk

Jag har sett på många olika sidor och forum att folk redan nu börjar eftersöka recept på pepparkakor. När jag började leta bland mina anteckningar efter fjolårets pepparkakor så fanns detta recept inte att hitta någonstans... PANIK!! Med dryga månaden kvar till jul så är det med andra ord hög tid att börja om och prova sig fram till ett bra pepparkaksrecept, jag menar vad är julen utan pepparkakor?

Till min lycka och förvåning så blev första försöket med pepparkakorna kanon. goda, frasiga och utan minsta antydan till att de skulle vara någon skillnad på dessa och vanliga pepparkakor. här hemma äter vi alla samma mat och kakor och det är ingen som märkt att dessa är special anpassade.
Här är receptet. Detta recept ger mycket deg (ca 2paket köpe deg) så det går bra att halvera receptet om man inte orkar/vill göra så mycket pepparkakor. Eller så gör man som jag och tar halva degen och bakar ut och låter andra halvan ligga kvar i kylen redo att användas vid senare tillfälle.

Du behöver:
1dl VATTEN
2dl SOCKER
1dl LJUS SIRAP
125g MJÖLKFRITT SMÖR
2tsk BIKARBONAT
7.5dl MJÖLMIX (lite vad som finns hemma. Jag tog 2,5dl rismjöl. 2,5dl majsmjöl. 2,5dl jyttemjöl)
1påse PEPPARKAKSKRYDDOR alt att man tar 2-3msk pepparkakskryddblandningen som man gjort själv (smaksak) se länk till recept på kryddblandningen
Pepparkakskryddor

Gör såhär:
Häll vatten, socker och sirap i en kastrull och låt koka upp.
Skär smöret i mindre bitar och lägg i en bunke tillsammans med pepparkakskryddorna.
Häll över den kokande sockerblandningen över smöret och kryddorna och blanda runt till smöret smält.
Blanda mjöler och bikarbonat och häll ner i bunken med smör/socker blandningen under omrörning.
Degen kommer nu kännas väldigt lös men den sväller och hårdna sedan.
Nu lägger du degen i plastfolie alt en plastpåse och lägger i kylen. Degen skall stå i kylen ett par timmar gärna över natten för bästa resultat.

Klar!

Degen håller sig länge i kylen :-)

För att baka ut dina pepparkakor, gör såhär...
Sätt ugnen på 200grader.
Nu har du två alternativ. 1 snabb varianten. Rulla degen till en jämn tjock "korv" och skär sedan degen tunt så som den är, lägg på blakplåtspapper klädd plåt och in i ugnen ca 7min, var med här efter ca 5 min för pepparkakor bränns lätt och det går fort. Ut ur ugnen och låt svalna. KLART!
Alternativ 2. Baka ut kakor...
Ta ut degen ur kylen och arbeta den mjuk. Kavla ut degen tunt på mjölat bord (jag använder rismjöl)
Ta dina pepparkaksformer och gör figurer. Lägg pepparkakorna på blakplåtspapper klädd plåt. In i ugnen ca 7 min beroden på hur tjocka kakor du gjort, var med här redan efter ca 5 min för pepparkakor bränns lätt och det går fort.
Ut ur ugnen och låt svalna. KLART!


Läs gärna risk för kontaminering av produkter här Se upp





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar