onsdag 20 november 2013

Florsocker utan potatis

Tänk att något så simpelt som florsocker måste kontrolleras så att det inte innehåller några allergen när man lever med div födoämnes allergier.
Hos oss går vanligt köpe florsocker bort då de innehåller potatis, ingen bra kombo när man är allergisk mot potatis :-(

När jag insåg att det fanns potatis i florsocker så löste jag problemet lätt genom att göra eget florsocker till att använda i ex bakning, det är jätte enkelt och går på ett halvt kick :-)
Men när jag satt på Facebook bland alla olika allergi grupper och kollade runt så insåg jag snabbt att det här med att göra eget florsocker inte alls va lika självklart för alla så jag tänkte lägga upp receptet på eget hemgjort florsocker här och hoppas att det kommer till användning.

Florsocker är egentligen bara fint fint malet vanligt strösocker där potatisstärkelse är tillsatt för att sockret inte ska klumpa sig då det är så fint och pudrigt. I vår familj tål vi majs och majs och potatis har väldigt lika egenskaper när det kommer till matlagning/bakning och därför ersatte vi potatis med majs :-)

För att göra ditt eget hemgjorda florsocker behöver du:

Strösocker
Majsstärkelse alt potatismjöl
En mixer

För varje DL socker behöver du 1 TSK majsstärkelse (alt potatismjöl)
1dl socker blir ca 1,5dl florsocker.

Gör såhär:
Häll upp önskad mängd socker i mixern och tillsätt motsvarande mängd majs/potatis i teskedar.
Mixa på full effekt tills det är ett jämnt pulver (olika tid beroende på mixern. Min tar bara nån minut)
Man kan behöva stanna mixern nån gång och "skak loss" sockret om det klumpat sig.

KLART!


2 kommentarer:

  1. Jag gör detta med råsocker. Fungerar väldigt bra. Tack

    SvaraRadera
  2. Jag använder kaffekvarn, några tryck och florsocker jar klar. Köper aldrig färdig florsocker!

    SvaraRadera