onsdag 20 november 2013

Mjuk pepparkaka

Nu är julen snart här och provbakandet är i fullgång.
Är det något som jag har saknat så är det en riktigt god mjuk pepparkaka, när de är glutenfritt så blir det lätt torrt och smuligt men denna kakan blev fantastiskt god, saftig och smakar kanon, kan nog rent av vara den godaste mjuka pepparkan jag smakat. Naturligt glutenfri utan ägg och mjölk. Kan det bli bättre?
Detta recept räcker till två kakor och anledningen till att jag gjorde "dubbel" sats är för att inte behöva slänga ett halvt kokosmjölk paket :-)

Du behöver:
200g MJÖLKFRITT SMÖR
2dl SOCKER
1,5dl LJUS SIRAP
2msk PEPPARKAKSKRYDDOR (länk kryddmix Pepparkakskryddor alt färdig pepparkakskrydda)
4dl KOKOSMJÖLK (endast det vita tjocka)
1,5krm XANTANGUM
2tsk BIKARBONAT
1tsk BAKPULVER
1dl STÄRKELSE ex maizena, tapioka, potatismjöl
6dl MJÖL (vad som finns hemma, jag tog ris, fullkornsris, majs, Jytte)
4msk LINGONSYLT (se upp med innehållet, ekologisk brukar vara okej)

Gör såhär:

Ställ ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa 2 st formar (jag använder polenta som ströbröd).
Smält smöret.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör i övriga ingredienser OBS RÖR OM INTE VISPA, blanda i det smälta smöret.
Häll upp smeten i formarna.
Grädda i ugnen ca 40min (gör stick prov och se att kakan är klar)
Låt stå upp och ner i formen och svalna.

KLART!

Jag kunde inte vänta tills kakan svalnat och då var den väldigt smulig när man skar den. Men när den svalnat helt sp var den perfekt, saftig och god så ha tålamod :-)
Gluten fria bröd/kakor har en tendens att bli väldigt torrt men det blir INTE denna kakan, den håller sig saftig och god i flera dagar, jag tror att det är lingonsylten som gör att den håller sig så saftig.



Läs gärna risk för kontaminering av produkter här Se upp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar